דיון ומסקנות-

הנושא בו בחרתי לעסוק בעבודתי הוא האלימות בראליטי.
הדילמה בה אני עוסקת היא-האם תפקידה של הטלוויזיה לחנך או שאפשר להציג תכנים שונים בה?
ניתן לראות כי הנושא הזה תפס תאוצה בשנים האחרונות מאחר ישנה התפתחות חדה בשנים האחרונות בתחום הראליטי והתכנים המשודרים בתוכניות אלו.
בחרתי בנושא זה משום שמעיניין אותי לדעת מה עומד מאחורי בחירות העורכים ,כלומר מדוע הם בוחרים לשדר תכנים שכוללים בתוכם אלימות ומצד שני מעניין אותי לשמוע את עמדת הצופים לגבי תכנים אלה.
נושא האלימות בריאליטי בא לידיי ביטוי בתוכניות שונות בארץ ובחול.
ניתן לראות את התפתחות הריאליטי לאורך השנים:תוכנית הריאליטי הראשונה הייתה כבר בשנת 1948 ונקראה "מצלמה נסתרת" שהייתה תוכנית מתיחות במהלכה אנשים היו עומדים במצבים לא רגילים בחיים. בתוכנית זו האלימות לא הייתה ניכרת.אך עם בוא השנים הייתה התפתחות בתכנים והחלו לערב גם תחומים נוספים.ניתן לראות שבעבר התוכניות היו פחות תחרותיות אלה יותר התמקדו בתחום בדוקומנטרי כמו "משפחה אמריקאית" בשנת 1973,אך עם התקרבות השנים ניתן לראות שלז'אנר הריאליטי נכנסו גם תחומי התחרותית והראשונה מבינהן הייתה "הישרדות".
בשנים האחרונות התוכניות אף נהיו אלימות יותר,כלומר כוללות בתוכן שפה גסה וכמו כן אלימות פיזית.אחת מהדוגמאות שיותר מדגישות את האלימות הזאת היא התוכנית "ג'רזי שור" שמשודרת בערוץ מ טי וי גם בארץ וגם בעולם.מציגה כמעט בכל תוכנית את האלימות היום יומית. בתוכנית מתגוררים מספר צעירים בבית אחד, בחוף ג'רזי, ושם מארגנים מסיבות ועובדים. בכל יום הם משתכרים  ומתחילים סכסוכים במהלכם הם משלבים אלימות מילולית ופיזית.




בארץ התוכנית שמוכרת ביותר בתחום אלימותה היא "האח הגדול" ששברה גם את אחוזי הרייטינג במדינה.
האח הגדול היא תוכנית ריאליטי מהז'אנר של התחרות ובסופה של התוכנית מקבלים פרס כספי.
הינה דוגמא לפרק מתוך התוכנית-


רוני וגילי נגד לבנה 19.5 by Big5i

בעבודתי הצגתי גם שאלה שנשאלה במחקר שפורסם במאמרו של וימן כהן שמומן על ידיהרשות השנייה.
הצופים נשאלו מהם הערכים אשר קיבלו מתוכניות הריאליטי השונות והינה הם הערכים המובילים ביותר(על פי מאמר מיוזמתה של הרשות השנייה)
-תחרותיות וקונפליקטים בינאישיים
-יופי ,אסטתיקה וזוגיות.
-משפחתיות.
כלומר ניתן להסיק מכך שהערך הנפוץ ביותר הוא ערך התחרותיות שנבחר מספר רב ביותר של פעמים,מאחר ורוב תוכניות הריאלטי הן מבוססות תחרות זהו גם הערך החזק ביותר אותו אנו לוקחים.


קיימות מספר תיאוריות המסבירות את האלימות בריאליטי והשפעותיה. אחת התיאוריות היא תיאורית הזיכוך שטוענת שהאלימות בטלויזיה מסייעת לפרוק עצבים ומתחים.ואלו הן התיאוריות-


תיאוריית הזיכוך-התאוריה אומרת כי האלימות המוצגת בטלוויזיה מסייעת לפריקת מתחים ודחפים אימים של צופיה בצורה בלתי מזיקה המונעת מהם תגובות אלימות במציאות.לדוגמא-האדם רואה כיצד השחקן נלחם וזה גורם לו לפרוק את העצבים של עצמו על ידי עידוד.
תיאוריית הגירוי לאלימות-לטלוויזיה יש יכולת גירוי גבוה והחשיפה  לתכנים אלימים עלולה להגביר את התרגשות הצופים ולעורר התפרצות אלימה.

תיאוריית הלמידה והחיקוי-בעקבות הצפייה הצופים עלולים ללמוד התנהגו אלימה ולאמץ אותה ע"י חיקוי התנהגות הדמויות אתם הם מזדהים.

את עבודתי בחרתי לבדוק באמצעות  פנייה למספר גורמים כמו מפיקי הרשות השנייה,מפיקי תוכנית ריאליטי וטלוויזיה חינוכית בנוסף פנייה להורים וצופי ריאלטי בכלל.

שלחתי שאלות למספר גורמים אך טרם קיבלתי תשובה-
-הטלוויזיה החינוכית
-הרשות השנייה
-אבוט רייפ המאירי הפקות
את הגורמים האלה שאלתי יותר שאלות לגבי התחומים בהם הם נוגעים על מנת לקבל תשובות שיעזרו לי לענות על שאלת החקר שלי. לדוגמא את הטלוויזיה החינוכית שאלתי 
1.האם מתפקידה של  הטלוויזיה היא לחנך או לצורך בידור בלבד?
2.מה הם חושבים על תוכניות הריאליטי והתוכן שלהם?
לרשות השנייה ואבוט רייפ המאירי פניתי עם שאלות מעט שונות-
1.כיצד מתנהל סינון ואיך בוחרים אלו קטעים להציג בזמן השידור ואילו לא?
2.מה דעתם על כך שאולי תוכניות ריאליטי ותהטלוויזיה בכלל מטרתם לחנך מאחר והשפעתם גבוהה מאוד?
3.האם בעקבות פניות הצופים לגבי אירועים שונים שקרו הם משנים או מאזנים תכנים?

בנוסף לכך ערכתי שאלון אותו שלחתי למספר הורים.
בשאלון  שאלתי את ההורים את דעתם לגבי  היראיליטי וכמו כן קיבלתי תשובות.













-רוב ההורים הסכימו כי הם אינם מסכימים לילדיהם לצפות בכל התוכניות המשודרות בטלויזיה אלה רק באופן סלקטיבי.
-רוב ההורים הסכימו כי התכנים המוצגים בתוכניות הריאליטי הם אינם חינוכיים כלל לעומת 2 הורים שחשבו כי אין בתכנים אלו דבר חריג.
-כמו כן התשובות לגבי השאלה "האם לדעתך התכנים לא חינוכיים" היו זהות לתוצאות השאלה הקודמת.

בסה"כ מהשאלון רציתי להביא את עמדת ההורים לגבי תוכניות היראליטי.גיליתי שרוב הנחקרים צופים פעמיים בשבוע בתוכניות ריאליטי ועמדת רוב ההורים היא כי הם מאפשרים לילדיהם לצפות באופן סלקטיבי בתוכניות הריאלטי והם חושבים כי התכנים המוצגים הם אינם חינוכיים.

בנוסף לכך בתחילת השנה ערכתי מחקר בנושא האלימות בתוכניות הטלוויזיה והשפעתם על עמדות בני נוער,לקחתי את הממצאים מעבודתי.




רמת אלימות בעקבות הצפייה:

שעות צפייה
נתונים
צופים מעל 3 שעות בטלוויזיה
2.95
צופיםמתחת לשלוש שעות בטלוויזיה
2.5



הסבר מילולי:
מתוך הגרף והשאלון מצאנו כי רמת האלימות הושפעה בעקבות הצפייה בטלוויזיה .
מתוך הגרף נמצא כי בני נוער הצופים מעל 3שעות ביום בטלוויזיה אלימים יותר בדעותיהם והתנהגותם מאשר בני נוער הצופים  מתחת לשלוש שעות ביום בטלוויזיה.
רמת האלימות של בני נוער הצופים מעל לשלוש שעות ביום היא 2.95 לעומת רמת בני נוער הצופים מתחת לשלוש שעות ביום בטלוויזיה 2.5.


בעקבות המחקר שלי בנושא האלימות בריאליטי,קשה לי למצוא מסקנות העונות על שאלת החקר בה עסקתי
(האם בשם הרייטינג יש לשדר תכנים אלימים או שתפקידה של התקשורת הוא הקניית ערכים ומתוך כך היא צריכה לסנן תכנים ולהתמקד בתכנים חינוכיים?) אך כאשר אקבל את התשובות מהמפיקים ,הרשות השנייה וערוץ החינוכית אוכל לדון ולענות על שאלתי. אך מתוך התוצאות שקיבלתי ניתן לראות כי הורים אינם מרוצים מהתכנים הבאים ליידי ביטוי בתוכניות הרלאליטי וכמו כן לתכנים אלו השפעה רבה על הילדים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה